Tak! Posiadanie kilku telefonów w jednoosobowej działalności jest jak najbardziej możliwe.
Nikt nam tego nie zabroni
No, może z wyjątkiem skarbówki. Chociaż mówiąc szczerze, nawet oni nie są w stanie nam tego zabronić. Na firmę możesz mieć tyle umów z operatorem sieci komórkowej ile Ci się podoba.
A co z kosztami?
No i tu zaczynają się schody. Czysto teoretycznie NIE ma wykluczenia, które mówiłoby o tym, że osoba prowadząca działalność może mieć tylko jeden czy dwa telefony. Po prostu, brak takiego przepisu - i bardzo dobrze.
Często zdarza się tak, że w ramach jednoosobowej działalności prowadzone są średnie i duże firmy. Przez średnie i duże mamy na myśli takie, które zatrudniają kilkunastu, kilkudziesięciu czy kilkuset pracowników. Jest to całkiem oczywiste, że pracodawca zapewnia takim pracownikom narzędzia pracy, w tym telefon.
A co, gdy w firmie pracuje tylko właściciel?
W przypadku firmy, w której pracuje tylko właściciel, jest gorzej. Wiemy, że kuszące jest wzięcie „na fakturę” wszystkich telefonów w rodzinie, babci, cioci, córki, żony, męża, syna i innych, ale to nie jest droga do płacenia niższych podatków. To prosta droga do kontroli skarbowej i mandatu.
Dlaczego?
Ano dlatego, że pomimo braku ograniczenia w ustawie, koszt musi spełniać pewne przesłanki, aby faktycznie być kosztem.
Z pomocą przychodzi nam art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, który mówi, że kosztem uzyskania przychodu są wydatki, które spełniają poniższe warunki:
"1. zostały faktycznie poniesione;
2. zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;
3. nie są zawarte w wykazie kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu w art. 23 ust. 1."
Przejdźmy przez wszystkie trzy warunki
Czy jeżeli przedsiębiorca fizycznie nie płaci lub tylko pozornie płaci (np dostaje od rodziny gotówkę) za te telefony faktycznie ponosi koszt? NIE. W związku z tym nasz wydatek nie spełnia definicji kosztu uzyskania przychodu.
Czy telefony rodziny spełniają definicje z punktu 2? NIE. W związku z tym nasz wydatek nie spełnia definicji kosztu uzyskania przychodu.
Trzeci warunek omówiliśmy wcześniej, nie ma takiego zakazu więc nie musimy się nim przejmować.
A jak skarbówka udowodni, że to nie moje numery?
I tu jest jeszcze lepiej: to TY musisz udowodnić, że wydatki, które uznałeś za koszt uzyskania przychodu spełniają warunki określone w ustawie. Jeśli Twoja argumentacja nie będzie wystarczająca, urząd zakwestionuje koszty, każe skorygować księgi oraz dopłacić podatek.
Czyli może być tak, że faktycznie w działalności używam dwóch telefonów i będzie to podważone?
TAK. Może się tak zdarzyć. Należy pamiętać, że musimy zawsze mieć dobry argument na to, dlaczego koszt został poniesiony i potrafić wyjaśnić, w jaki sposób wiąże się on z naszą działalnością.